maandag 19 april 2010

Ja, en toen ging het even fout. Ik moet nog erg wennen aan deze manier van schrijven en communiceren.

En eigenlijk "cirkel ik nog steeds een beetje om de vraag heen". Beter kan ik stellen: Kan het leren van studenten worden beperkt door de wijze van beoordelen in de zin van te positief of te negatief. Want misschien komt uit het onderzoek wel dat mijn manier (positief) juist een prima manier is, maar zo niet dan wil ik dit onderbouwd zien, waardoor het wellicht gemakkelijker voor me is om mijn eigen gedrag aan te passen. Voor alles ben ik aangesteld als docent en niet om vrienden te maken.
En hoe SMART is het eigenlijk?

Specifiek:

Naar mijn mening is dit actieonderzoek, deze leervraag conreet genoeg om mee te kunnen werken. Het leerdoel gaat over het serieuzer nemen van mezelf als docent. En niet altijd het positieve belonen maar ook het negatieve bespreken.
Als ik de startvragen en mijn antwoorden daarbij erop nasla dan blijk ik niet zo gelukkig te zijn met het feit dat ik moeilijk onvoldoendes kan geven.
Ik weet niet wat ik aanmoet met studenten die keihard werken en toch onvoldoende presteren. Waar ik steeds tegen aanloop is dat ik té vriendelijk ben.

Meetbaar:

Dit leerdoel is meetbaar, want ik krijg de kans in mijn stage bij GZW demonstratie toetsen te volgen en te beoordelen. Voor mij een lekkere valkuil omdat ik de studenten bezig zie en daarop moet beoordelen. Zoals ik aan Eddie vertelde over de student die EHBO examen moet doen. Ik zie het al voor me: een hardwerkende studente, rode wangen, heel serieus.....en zij moet een mitella aanleggen en dat lukt niet. Het ding zit schots en scheef. De patient vergaat inmiddels van de pijn en gaat weg met een slechtzittende mitella, hetgeen zijn herstel ernstig in de weg kan staan.
Ik ga enquetes afnemen bij een middelbare school over toetsen en getoetst worden en hoe de leerlingen dit ervaren (in deze enquetes ga ik mijzelf beschrijven en beoordelingsmomenten uit het verleden van mezelf aan hun voorleggen)

Acceptabel:

Het door mij verwachtte effect van de verandering zal in ieder geval zijn dat ik me niet meer een softie voel en niet meer een docent waarvan een collega zegt dat ik nooit onvoldoendes geef.

Realistisch:

Het is een realistisch leerdoel omdat ik door mijn eigen acties invloed kan uitoefenen op het leren van een student. Als ik een onvoldoende beter kan beargumenteren zal de student daar baat bij hebben en ontstaat er een lerend moment. Mijn doelstelling is dat ik de beste leerprestaties naar boven haal bij de student. Mijn zachte en positieve benadering hoeft niet slechter of beter te zijn.

Tijdsgebonden:

Mijn stage loopt precies gelijk aan de cursus PDB. Aan het eind van de cursus kan ik bepalen, aan de hand van feedback, literatuurstudie en daadwerkelijk objectief beoordelen, of de voldoendes mijn studenten niet beperken in hun leren.

Tot zover voor vandaag.
Ik wacht jullie reacties, feedback en tips in spanning af

1 opmerking:

  1. Hee Jetty, Dit was inderdaad even zoeken hoor, maar gelukt. Je SMART tekst is al weer een stuk SMARTER dan je eerste hersenspinsels dus dat gaat goed. Ben benieuwd naar je enquete vragen voor de studenten van de middelbare school. Misschien kun je er een paar op je blog zetten zodat we mee kunnen denken!

    groetjes van je c-friend

    BeantwoordenVerwijderen